potong rambut ikut bentuk muka la

aku amek dr cni: klik sini

Salam kawan2..hari ni nk share psl tajuk di atas..hehe..entry ni x ksahla utk lelaki ke prempuan ke..xpe, nnt klu dh kawin, org lelaki boleh la cadangkan kt wife dia nk potong rambut mcm mana..

rambut ni pun bukan boleh main potong je tau..klu x kena dgn muka, x elok jugak jadinya..so, jom kita check bentuk muka kita n cmna gaya rambut yg terbaik utk bentuk muka kita tu..ok?

Bentuk Wajah Segi Empat/Kotak
Lebar dahi, tulang pipi dan rahang seimbang sehingga terbentuk seperti kotak atau persegi. Pilih potongan rambut yang lembut agak bergelombang untuk menutupi bahagian dagu. Hindari potongan rambut bergaya geometris, kecuali jika memang sengaja ingin menonjolkan kekuatan rahang anda. Hindari belahan rambut di tengah. Hindari potongan rambut dengan pinggiran cenderung berat atau lebat. Sebaiknya hindari potongan rambut yang kaku dan jangan selipkan rambut di belakang telinga.

Bentuk Wajah Panjang

Hindari pemotongan rambut yang terlalu tipis dekat bahagian sisi kepala, kerana akan memanjangkan lagi wajah anda. Seimbangkan wajah dengan potongan rambut yang menyatu di bahagian pinggir. Aksen poni pada bahagian dahi dapat membuat wajah tampak lebih pendek. (aku check Kamus Dewan, poni = satu cara mendandan rambut dgn mengaturnya kemas2 di dahi) kiranya rambut bahagian depan bg pendek la..so. dapat tutup dahi 2 ha...

Bentuk Wajah Hati

Ciri bentuk wajah ini adalah dahi lebar, tulang pipi tinggi serta bentuk dagu meruncing. Pilih belahan rambut dan poni untuk mengalihkan perhatian dahi ke daerah mata. Hindari panjang rambut sedagu kerana akan membuat wajah terlihat semakin runcing ke bawah. Pilihlah berbagai potongan rambut yang membuat penuh bahagian rahang. Beri kesan keriting pada bahagian hujung rambut.

Bentuk Wajah Bulat
Pilih potongan rambut yang lembut (soft cuts). Feathered styles, potongan rambut berlayer. Atau potongan rambut dengan gaya bob bertingkat, untuk memberi kesan panjang dan ramping. Pada potongan rambut pendek usahakan untuk menutupi bahagian pipi yang bulat. boleh juga potongan layer yang menutupi sisi wajah. Hindari potongan rambut terlalu pendek yang akan membuat wajah terlihat semakin bulat dan lebar. Pilih juga style rambut poni tebal yang jatuh ke depan.

Bentuk Wajah Segi Tiga

Pilih potongan rambut yang simple, dengan bahagian rahang yang penuh. Potongan rambut keriting atau bergelombang dapat menjadi alternatif bagi wajah segi tiga.

Bentuk Wajah Oval
Panjang wajah 1.5 kali lebar dahi. Bentuk wajah ini adalah yang paling ideal. Untuk tips ini potongan rambut apa pun akan nampak sesuai, kerana sesuai dengan berbagai potongan rambut, panjang maupun pendek. Yang perlu diperhatikan adalah bentuk hidung. Hindari belahan rambut di tengah bila bentuk hidung besar dan samarkan dengan poni yang tebal. Untuk menyeimbangkan bentuk wajah, cuba potongan layer yang dimulai dari dekat tulang pipi. 

check it out yoo..haha


bentuk muka panjang ok cmni, klu muka bulat better kena lebih panjang dari paras dagu..

ni Agnes yg comel!! tgk..Agnes pilih style rambut yg tutup dahi..so, muka xkan nampak bulat sgt/bersegi

kena jeles dgn org muka bentuk oval..apa jenis style rambut pun sesuai dgn muka bentuk cmni..belah rambut tgh pun cantik

ni pun style tutup dahi jgk..

Pilihlah style yang boleh menutupi kekurangan, membuat bentuk wajah menjadi lebih profesional serta menonjolkan kelebihan pada wajah anda..yg pakai tudung buat utk suami ye..jgnla buat x endah je kt rambut dgn alasan bertudung..jga rambut baik2!! Mahkota Wanita jgk ni..hehe

futsal punya psal

salam..
ish2..ngntok gler ni weh..sbb pe??futsal punya psal!! hehe..(pdhal bkn aku men, p tgk jer)
xpela..p bg sokongan kan..even dh korbankan waktu tdo pg aku..huhu
Alhamdulilah..hari ni team OJO LALI FC x mengecewakan..dorg bleh men dgn baik..tahniah utk semua pemain2 OJO LALI eh..n tahniah kat Adjie Chong n Badtz sbb dh berjaya menjaringkan gol..sungguh aku x sngka ari ni dorg bleh scor..klu x , sblum ni hampeh je..haha
pas2 tahniah jugak kt junior kami, Syukri sbb aku bg dia anugerah penjga gol terbaik hari ni..hehe

ni lwn ngn senior, F4 (seri 1 sama)

dgn unit G (menang 1-0)..sowi ni gmbr ngn F4 gak


eh2..ni nasi lmak yg aku mkn pas tgk dorg men..hehe
so, ptg ni jgn lupa..ada lg game tau..sama2 kita p sokong eh..n utk team OJO LALI (Badtz, Adjie, Naim, Akher n Syukri) sila main dgn baik..jgn hampakan aku ptg ni weh!!!

cmna nk jd baby lg??

salam..ye..aku menipu lg..haha
mana bleh jadi baby lagi dah..dah tua..tapa x bermakna kita xbleh jaga or belai diri kita mcm baby..btol x??sepanjang2 ingatan aku laa...(panjangnya..) aku x penah guna produk mandian lain selain produk bayi..serius..klu tukar2 pun, tukar yg bau lain jer..tahla..bez asa guna mandian bayi ni..kulit x kering, wangi plak 2..(bila lg nk wangi mcm baby kan??dulu2 zaman kita, mak guna sabun cap kapak je..)hehehe...
so, nk promote la cket ni eh..aku suka guna Johnson & Johnson..murah..wangi n bla3 la..dh2..tgk ni..
baby oil..melembapkan kulit..


baby oil ni bkn guna kt baby je, org kurang muda mcm kita2 pun boleh guna jgk..hehe..fungsi dia melembapkan kulit, terutama klu kita guna kt siku, buku lali, tumit n bla3..org pmpuan plak bleh guna minyak ni utk remove make up la..so, kulit xkan kering..boleh guna kt bahagian mata, mulut.. (bila dh nk cuci lipstick 2, guna ni ha..xyah nk tenyeh kuat2 ngn tisu..hehe)

baby lotion
 dh nama pun lotion, xkan nk gtau lg kot fungsinya..of coz la nk bg kulit x kering, nk wangi2 kan..aku lebih suka ckp psl produk Johnson & Johnson sbb byk brg2 aku guna produk ni..sowi yer..

baby powder (ala..kalah aku nyer..aku nyer 500 g..haha..pas2 berbulan2 x abeh2..haha)
baby powder??aku ada..yg besar punya!! tp mcm ngarut je sbb jarang pkaila..beli pun sbb wangi, suka bau bedak ni..sbb dia dh campur ngn milk kan..harum je sepanjang masa..cewah!!!


body wash..(ha..ni yg terbaru aku guna..nk try yg pH 5.5 plak..sblum ni guna yg biasa ja..)
pas guna body wash ni, asa xnk dh kot pkai yg len..wangi, asa selesa n fresh gler r..tu je kot antara produk2 yg aku ada n pnah pkai..tp bezla wa ckp sama lu..td time dok cari2 psl produk ni, terbacala yg body wash ni (yg kt atas ni) bleh mehilangkan jerawat badan..so, yg ada masalah ngn kulit 2, try2 la guna ni..(yg xda masalah pun bleh guna gak) mampu dimiliki ye tuan2 n puan2..harga berpatutan..nk murah lg, beli yg refill pack n isila dlm botol kicap kosong mak korang eh..haha

cuti je dok umah, bosanla..

salam org2 kampung semua!!! sihat ke??..

oh mannnnn..borink gler ni..nk kluar pun dh xtau nk p mana..nk p shopping, duit dh kering oi..tlg la gtau tempat mana bez nk lepak kt Ipoh ni..huhu..
aku dh mngalahkan katak ni...terperuk je dlm umah..huhu
laptop ni pun dh borink tgk muka aku...
yg...jomla kluar..bosanla... (ee..geli pulak tgk gmbr ni, hahaha)

hepy besday 2 u!!

terimalah chocolate ball yg x sberapa ni..huhu..sadis btol bila elaun blom dapat..

tq ajie, naim, akher, epol n housemate aku sbb kenakan bdk ni!!

smile..my love...huhu

soryla..ni muka bangun tdo..sebab dh dkat 12.30 t/mlm..


so, dengan ini aku m'isytiharkan hari ni 19 Januari 2011 merupakan tarikh lahir, En. Badiuzaman...hehe..dia dh 22 tahun, tua gler beb..pape pun, semoga pnjg umur, murah rezeki n sentiasa dirahmati-Nya eh yg...2 je nk ckp..x pndai nk wish pnjg2..lastly, saya syg awk sgt2..hehe
x sggup nk letak gmbr Bad yg muka penuh aising..kcian..huhu