potong rambut ikut bentuk muka la

aku amek dr cni: klik sini

Salam kawan2..hari ni nk share psl tajuk di atas..hehe..entry ni x ksahla utk lelaki ke prempuan ke..xpe, nnt klu dh kawin, org lelaki boleh la cadangkan kt wife dia nk potong rambut mcm mana..

rambut ni pun bukan boleh main potong je tau..klu x kena dgn muka, x elok jugak jadinya..so, jom kita check bentuk muka kita n cmna gaya rambut yg terbaik utk bentuk muka kita tu..ok?

Bentuk Wajah Segi Empat/Kotak
Lebar dahi, tulang pipi dan rahang seimbang sehingga terbentuk seperti kotak atau persegi. Pilih potongan rambut yang lembut agak bergelombang untuk menutupi bahagian dagu. Hindari potongan rambut bergaya geometris, kecuali jika memang sengaja ingin menonjolkan kekuatan rahang anda. Hindari belahan rambut di tengah. Hindari potongan rambut dengan pinggiran cenderung berat atau lebat. Sebaiknya hindari potongan rambut yang kaku dan jangan selipkan rambut di belakang telinga.

Bentuk Wajah Panjang

Hindari pemotongan rambut yang terlalu tipis dekat bahagian sisi kepala, kerana akan memanjangkan lagi wajah anda. Seimbangkan wajah dengan potongan rambut yang menyatu di bahagian pinggir. Aksen poni pada bahagian dahi dapat membuat wajah tampak lebih pendek. (aku check Kamus Dewan, poni = satu cara mendandan rambut dgn mengaturnya kemas2 di dahi) kiranya rambut bahagian depan bg pendek la..so. dapat tutup dahi 2 ha...

Bentuk Wajah Hati

Ciri bentuk wajah ini adalah dahi lebar, tulang pipi tinggi serta bentuk dagu meruncing. Pilih belahan rambut dan poni untuk mengalihkan perhatian dahi ke daerah mata. Hindari panjang rambut sedagu kerana akan membuat wajah terlihat semakin runcing ke bawah. Pilihlah berbagai potongan rambut yang membuat penuh bahagian rahang. Beri kesan keriting pada bahagian hujung rambut.

Bentuk Wajah Bulat
Pilih potongan rambut yang lembut (soft cuts). Feathered styles, potongan rambut berlayer. Atau potongan rambut dengan gaya bob bertingkat, untuk memberi kesan panjang dan ramping. Pada potongan rambut pendek usahakan untuk menutupi bahagian pipi yang bulat. boleh juga potongan layer yang menutupi sisi wajah. Hindari potongan rambut terlalu pendek yang akan membuat wajah terlihat semakin bulat dan lebar. Pilih juga style rambut poni tebal yang jatuh ke depan.

Bentuk Wajah Segi Tiga

Pilih potongan rambut yang simple, dengan bahagian rahang yang penuh. Potongan rambut keriting atau bergelombang dapat menjadi alternatif bagi wajah segi tiga.

Bentuk Wajah Oval
Panjang wajah 1.5 kali lebar dahi. Bentuk wajah ini adalah yang paling ideal. Untuk tips ini potongan rambut apa pun akan nampak sesuai, kerana sesuai dengan berbagai potongan rambut, panjang maupun pendek. Yang perlu diperhatikan adalah bentuk hidung. Hindari belahan rambut di tengah bila bentuk hidung besar dan samarkan dengan poni yang tebal. Untuk menyeimbangkan bentuk wajah, cuba potongan layer yang dimulai dari dekat tulang pipi. 

check it out yoo..haha


bentuk muka panjang ok cmni, klu muka bulat better kena lebih panjang dari paras dagu..

ni Agnes yg comel!! tgk..Agnes pilih style rambut yg tutup dahi..so, muka xkan nampak bulat sgt/bersegi

kena jeles dgn org muka bentuk oval..apa jenis style rambut pun sesuai dgn muka bentuk cmni..belah rambut tgh pun cantik

ni pun style tutup dahi jgk..

Pilihlah style yang boleh menutupi kekurangan, membuat bentuk wajah menjadi lebih profesional serta menonjolkan kelebihan pada wajah anda..yg pakai tudung buat utk suami ye..jgnla buat x endah je kt rambut dgn alasan bertudung..jga rambut baik2!! Mahkota Wanita jgk ni..hehe

0 masalah murid: