petua org melayu..boleh percaya ke??

salam..actually aku tak ada mood nak buat assignment ni..so, mari3..kita update blog..hehe..
so, kali ni nak cakap pasal petua orang melayu..ala, mcam la tak tahu..org melayu ni memang bayak petua2nya ha..tapi betol ke? belum cuba belum tahu..hehe..ok la, aku nak kongsi petua2 yg selalu n senang utk dibuat k...

1. petua menghaluskan tapak tangan hg!

jgnla guna kopi mahal2..rugi!!
tak yah gtau pun, korg mmg selalu buat kan??eceh..tak ngaku plak..ni ha..senang je pun..lepas bancuh air kopi ke teh ke, serbuk dia jangan buang tau..simpan n gosok2 tapak tangan..biar kering jap pas2 basuh la..takkan nak tidoq ngn taik kopi plak..haha (yup, aku selalu curi taik kopi kat rumah..hee)




senyum..haa..kan comel...
2. nak jadi awet muda tak? awek muda? kenala senyum macam kambing atas tu..heee
senyum..tak perlu kata apa2..ye, senyum adalah salah 1 cara utk awet muda..senyum..so, senyum slalu k..lagi 1, amalkan makan sayur yg jenis daun dan ulam-ulam untuk awet muda ok..

ubat gigi pape pun boleh guna...

yela..musim2 assignmnet ni kan..mesti buat keja sampai kebas kaki2..x pun nk sedapkan ayat lagi, yela..dah dapat elaun ni kan..mestila berjalan, shopping2 smpai kematu kaki..haha senang2...caranya sapukan sedikit ubat gigi. Biarkan selama lima minit. Kemudian basuh seperti biasa dengan sabun dan air biasa..biasa ya dong?? senang bangat neh..

4. memasak nasi yang mentah
dh rajin dh masak nasi..tengok2, nasi pulak mentah..adoi..so, caranya??Isi air di dalam cawan dan letakkan di dalam periuk yang berisi nasi. Tutup periuk dan perlahankan api hingga nasi masak...(jgn buang pulak nasi 2, bleh diubati lagi..hehe)

nah..siap nasi berlauk lagi aku bagi..
5. nasi lembik
tadi nasi x masak, ni lembik pulak!! korg mesti tak suka makan nasi lembik kan?? so, nak mengelakkan pembaziran, masukkan dua bij telur ayam ke dalam periuk nasi. Biarkan seketika, dan...jeng3......hasilnya nasi akan kering dengan sempurna..(aku n classmate dh try time camping Pengakap, jadi weh..)

pedih3..tapi nk lawa punya psal..kih3


6. hilangkan parut di muka
aku dh try..tapi cara ni sakit la sikit..tumbuk kulit kayu manis dan jadikan serbuk.. campur dengan air sikit.. n tampal kt muka..pas2 buat pe lagi, tidola..pedih sikit tapi puas hati..muka tegang.. 

banyak sangat dh rahsia ni..mana bleh bagi banyak2..rugi2..haha..actually semua ni korg boleh google ja..senang..maklumat kan di hujung jari..ni antara petua yg aku buat je..n nak blog aku ni ter'update'..hehe

0 masalah murid: