Nak layan ke x?

Salam n hello everyone..hehe
Pernah x time2 korg tengah makan, sorang pak cik datang…
Pak cik: Assalamualaikum..
Anda: waalaikumsalam
Pak cik: pak cik nak minta derma/sumbangan/bantuan untuk anak yatim/bina masjid/bla3..
Anda: ??????

Mesti pernah berlaku situasi kat atas kan?? Apa reaksi korang..kalau aku, terus kluarkan rm1 n bagi…kdg2 cina pun ada..en. badtz cakap jugak, kenapa senang ja bg??kalau dia tipu macam mana??aku jawab la..aku ikhlas nak bagi, kalau nak tipu, tu hak dia la…situasi ni selalu berlaku kat Dataran Ipoh, time aku makan malam2..bukan sorang dua, kadang2 3 ke 4 orang pun boleh ada pak cik-pak cik peminta sedekah/derma/bantuan ni..kadang2 ada yg sihat, kdg2 ada jugak yg pakai tongkat…
Terdetik jugak kat hati, betul ke pak cik ni?? Tapi bila dia dh datang kat meja, betul kejam la kalau kau boleh telan makanan yg atas meja kau tu dengan slumber!! Mesti stop makan n dengar jugak pe dia cakap kan…

Kak sebelah meja aku………
Pak cik: Assalamualaikum..
Kak sebelah: waalaikumsalam
Pak cik: pak cik nak minta derma/sumbangan/bantuan untuk anak yatim/bina masjid/bla3..
Kak sebelah: terima kasih.. terima kasih.. terima kasih.. terima kasih..
(cakap ni sampai pak cik 2 blah..kejam x??)

Abang sebelah meja………….
Pak cik: Assalamualaikum..
Abg sebelah: waalaikumsalam
Pak cik: pak cik nak minta derma/sumbangan/bantuan untuk anak yatim/bina masjid/bla3..
Abg sebelah: kenapa tak keja??carila duit sendiri..tengok sihat ja??kenapa nak minta sedekah??bla3
(kutuk sampai pak cik 2 blah..aku asa, ni lagi kejam kot..

Kalau korang, pe korang nak buat??bukan sorang dua tau……….
fikir3..huhu

2 masalah murid:

Siti Azlin Iris

weh mmg serba slh..plg ksian klau bdk2 yg dtg mintk..serba slh dibuatnya..bkn xnk bg,tp kte tak thu sumber telus ke mne duit tu..adeh

rose lyza

so, ko bg ke x??haha